Horké zprávy z ČR
Na této stránce budeme informovat o ekonomických aspektech ovlivňujících život v české republice.
- DLUH STÁTU KAŽDÉHO ZADLUŽUJE ČÁSTKOU PŘES 53 TISÍC KORUN
Státní dluh se na konci prvního čtvrtletí letošního roku zvýšil na 537,9 miliardy korun. Dluh státu tak je o 44,7 miliardy Kč vyšší než na konci loňského roku. V přepočtu na jednoho obyvatele tak dluh překročil 53.000 korun. Vnitřní dluh dosáhl 522,7 miliardy korun, přičemž téměř 352 miliard korun stát hradil státními dluhopisy a 171 miliard korun pomocí krátkodobých státních pokladničních poukázek. V zahraničí si stát půjčil 13,6 miliardy korun od Evropské investiční banky a dalších téměř 1,6 miliardy Kč od Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Dluh ČR je v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie stále nízký, velmi rychle však roste. /http://www.ihned.cz/
- STÁT ZAPLAVUJÍ OJETINY
Úřady ztratily kontrolu, kolik se do ČR dováží ojetých vozů. Než země vstoupila do EU, evidovali dovoz celníci, ale ti z hranic zmizeli. Nyní se úřady o dovezených ojetinách dozvědí jen v případě, kdy je importují firmy (to sleduje statistický úřad) nebo když soukromý majitel vůz zaregistruje do provozu. Za letošní první čtvrtletí se do ČR dovezlo téměř 29 tisíc ojetých aut, z toho se do provozu registrovalo 22 tisíc. Téměř sedm tisíc vozů zmizelo rozebráno na náhradní díly. Hromadící se vraky však mohou znamenat ekologický i finanční problém. Z autovraku lze prodat jen některé náhradní díly, nejméně tuna nepoužitelného plechu a plastů zůstane. Evidenci, kterou vedli o ojetinách celníci, měl od května nahradit nový zákon o odpadech. Zákonu však chybí prováděcí vyhláška, ta může být schválena nejdříve v srpnu. /http://www.ihned.cz/
- LIDÉ STÁLE UTRÁCEJÍ
Tržby v maloobchodě se v dubnu meziročně zvýšily o 2,6 procenta, pokračuje tak mnohaměsíční růst, přerušený pouze v lednu tohoto roku. Stejně jako v březnu lidé nakupovali nejvíce textil, obuv a zařízení pro domácnost. Rostly zejména tržby velkých podniků se sto a více zaměstnanci. Živnostníci bez zaměstnanců si proti loňskému dubnu pohoršili o 9,3 procenta. Po sezónním očištění se tržby meziročně zvýšily o 2,9 procenta, meziměsíčně vzrostly o 1,7 procenta. Meziměsíční růst ovlivnily tržby v motoristickém segmentu, které se zvýšily o 4,1 procenta. Podstatný vliv měl především nárůst tržeb za prodej motorových vozidel. Zvyšovaly se i tržby za potraviny a nepotravinářské zboží. /http://www.ihned.cz/
- VYŘIZOVÁNÍ DOTACÍ BRZDÍ PŘÍLIŠNÁ BYROKRACIE
Část z 24 miliard korun agrárních dotací, jež se letos nabízejí díky vstupu do Evropské unie, rolníci nedostanou. Některé typy podpor jsou totiž spojené s takovou byrokracií, že je podnikatelé nezvládnou vyřídit. Nárůst byrokracie při žádostech o dotace, na něž nemá rolník nárok automaticky, potvrzují soukromí zemědělci i velké firmy. Potvrzují se i názory podnikatelů z počátku roku, kteří volali po rychlejším zveřejnění dotačních pravidel a jejich odzkoušení ještě před vstupem o unie. Státní úředníci jsou ovšem přesvědčeni, že nic nezanedbali. Už několik měsíců před termíny podávání žádostí začalo Ministerstvo zemědělství soustavně seznamovat podnikatele s tím, jak dotace čerpat. To je sice pravda, ale kampaň byla velmi obecná. Konkrétní věci se zájemci dozvěděli až na poslední chvíli. /http://www.ihned.cz/
- DEFICIT BĚŽNÉHO ÚČTU PLATEBNÍ BILANCE SE V DUBNU ZVÝŠIL
Deficit běžného účtu platební bilance se v dubnu zvýšil na 19,2 miliardy Kč, především vlivem schodku bilance výnosů a obchodní bilance. Bilance služeb byla aktivní v rozsahu 3,1 miliardy korun. Na konci března činil schodek běžného účtu 8,5 miliardy korun. Nárůst schodku bilance výnosů byl spojen s většími výplatami podnikových dividend z hospodářských výsledků předchozího roku. Zvýšení dovozu zboží bylo v dubnu ovlivněno očekávanými změnami celního režimu a celního sazebníku v souvislosti s květnovým vstupem do Evropské unie. Podniky se v důsledku obav z technických problémů na celnicích předzásobily. /http://www.ihned.cz/
- V ČR PRACUJE MÉNĚ LIDÍ NEŽ V SILNÝCH ZEMÍCH UNIE
Jen dva ze tří Čechů v produktivním věku si životní úroveň zajišťují prací. Zbývající třetina k prosperitě země nijak nepřispívá. O prosperitě země rozhoduje právě to, kolik lidí pracuje, a tím pádem k prosperitě přispívá. Do skupiny neaktivních patří kromě nezaměstnaných i lidé, kteří žijí ze sociálních dávek, vydělávají si na černo, odešli dříve do penze, jsou dlouhodobě na neschopence, zůstali doma s dětmi nebo se rozhodli přerušit pracovní kariéru kvůli studiu. Na evropské poměry patří ČR k průměru. Ve srovnání s ostatními novými zeměmi EU je dokonce nejúspěšnější. V pracovním nasazení se země může srovnávat s Francií a Německem. V ekonomicky úspěšných zemích - ve Velké Británii či Skandinávii - naopak pracuje mnohem více lidí. /http://www.ihned.cz/
- ČR JE V PŘÍSTUPU LIDÍ NA INTERNET POD PRŮMĚREM EU
Konkurenceschopnost ČR může podle generálního ředitel firmy Intel být v budoucnu ohrožena kvůli nízkému podílu lidí, kteří mají přístup na internet. Na konferenci společnosti Intel uvedl její generální ředitel Craig Barrett, že ČR je podle něj s 30procentním rozšířením internetu pod průměrem EU. Výrazně také zaostává za severoevropskými zeměmi, kde se tento podíl pohybuje kolem 80 procent. Představitel jednoho z největších světových výrobců výpočetní techniky v Praze apeloval na větší využití informačních technologií. ČR by se měla sama sebe ptát, zda je její strategie v této oblasti dostatečně agresivní, uvedl. Naopak ocenil vysoké rozšíření mobilních telefonů, které se blíží 100 procentům populace. ČR loni investovala do IT služeb, softwaru a hardwaru 2,5 miliardy dolarů (asi 65 miliard Kč). Zhruba tříprocentní podíl těchto výdajů na HDP je o 0,2 procentního bodu nad průměrem původních zemí EU. /http://www.ihned.cz/
- PŘEPRAVA KAMIONŮ PO ŽELEZNICI SKONČÍ 19. ČERVNA
Vlaky Rola, které přepravují kamiony mezi Lovosicemi na Litoměřicku a Drážďanami, přestanou jezdit 19. června. Policie žádá všechny dopravce, aby od 19. června používali již jen silniční hraniční přechody. Vlaky RoLa denně odbavily na 330 kamionů v obou směrech. RoLa jezdí od září 1994. Dosud ji využilo zhruba 832.000 kamionů. Od vstupu ČR do EU přepravuje železnice kamiony v omezené míře. Místo původních 12 párů vlaků jezdí nyní pouze čtyři páry denně. Cena jízdenky přitom klesla o 40 procent. Zastavení přepravy kamionů po železnici se nelíbí občanským iniciativám z českých a německých obcí. Výrazně se totiž zvýšil počet kamionů, které obcemi projíždějí. Proto připravují žaloby k Evropskému soudu do Štrasburku na českou a saskou vládu. /http://www.ihned.cz/
- SNĚMOVNA SE NESHODLA NA NOVELE AUTORSKÉHO ZÁKONA
Sněmovna se zatím nemůže shodnout na tom, zda osvobodí majitele hotelů od povinnosti platit autorské poplatky za televizní a rozhlasové přijímače v jednotlivých pokojích. Poslanecký návrh novely autorského zákona, který s tím počítá, vrátila výborům k projednání. Znamená to, že rozhodovat o něm bude zřejmě až po parlamentních prázdninách.
0 Comments:
Okomentovat
<< Home