pátek, června 18, 2004

Horké zprávy z ČR

Na této stránce budeme informovat o ekonomických aspektech ovlivňujících život v české republice.

- DLUH STÁTU KAŽDÉHO ZADLUŽUJE ČÁSTKOU PŘES 53 TISÍC KORUN
Státní dluh se na konci prvního čtvrtletí letošního roku zvýšil na 537,9 miliardy korun. Dluh státu tak je o 44,7 miliardy Kč vyšší než na konci loňského roku. V přepočtu na jednoho obyvatele tak dluh překročil 53.000 korun. Vnitřní dluh dosáhl 522,7 miliardy korun, přičemž téměř 352 miliard korun stát hradil státními dluhopisy a 171 miliard korun pomocí krátkodobých státních pokladničních poukázek. V zahraničí si stát půjčil 13,6 miliardy korun od Evropské investiční banky a dalších téměř 1,6 miliardy Kč od Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Dluh ČR je v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie stále nízký, velmi rychle však roste. /http://www.ihned.cz/
- STÁT ZAPLAVUJÍ OJETINY
Úřady ztratily kontrolu, kolik se do ČR dováží ojetých vozů. Než země vstoupila do EU, evidovali dovoz celníci, ale ti z hranic zmizeli. Nyní se úřady o dovezených ojetinách dozvědí jen v případě, kdy je importují firmy (to sleduje statistický úřad) nebo když soukromý majitel vůz zaregistruje do provozu. Za letošní první čtvrtletí se do ČR dovezlo téměř 29 tisíc ojetých aut, z toho se do provozu registrovalo 22 tisíc. Téměř sedm tisíc vozů zmizelo rozebráno na náhradní díly. Hromadící se vraky však mohou znamenat ekologický i finanční problém. Z autovraku lze prodat jen některé náhradní díly, nejméně tuna nepoužitelného plechu a plastů zůstane. Evidenci, kterou vedli o ojetinách celníci, měl od května nahradit nový zákon o odpadech. Zákonu však chybí prováděcí vyhláška, ta může být schválena nejdříve v srpnu. /http://www.ihned.cz/
- LIDÉ STÁLE UTRÁCEJÍ
Tržby v maloobchodě se v dubnu meziročně zvýšily o 2,6 procenta, pokračuje tak mnohaměsíční růst, přerušený pouze v lednu tohoto roku. Stejně jako v březnu lidé nakupovali nejvíce textil, obuv a zařízení pro domácnost. Rostly zejména tržby velkých podniků se sto a více zaměstnanci. Živnostníci bez zaměstnanců si proti loňskému dubnu pohoršili o 9,3 procenta. Po sezónním očištění se tržby meziročně zvýšily o 2,9 procenta, meziměsíčně vzrostly o 1,7 procenta. Meziměsíční růst ovlivnily tržby v motoristickém segmentu, které se zvýšily o 4,1 procenta. Podstatný vliv měl především nárůst tržeb za prodej motorových vozidel. Zvyšovaly se i tržby za potraviny a nepotravinářské zboží. /http://www.ihned.cz/
- VYŘIZOVÁNÍ DOTACÍ BRZDÍ PŘÍLIŠNÁ BYROKRACIE
Část z 24 miliard korun agrárních dotací, jež se letos nabízejí díky vstupu do Evropské unie, rolníci nedostanou. Některé typy podpor jsou totiž spojené s takovou byrokracií, že je podnikatelé nezvládnou vyřídit. Nárůst byrokracie při žádostech o dotace, na něž nemá rolník nárok automaticky, potvrzují soukromí zemědělci i velké firmy. Potvrzují se i názory podnikatelů z počátku roku, kteří volali po rychlejším zveřejnění dotačních pravidel a jejich odzkoušení ještě před vstupem o unie. Státní úředníci jsou ovšem přesvědčeni, že nic nezanedbali. Už několik měsíců před termíny podávání žádostí začalo Ministerstvo zemědělství soustavně seznamovat podnikatele s tím, jak dotace čerpat. To je sice pravda, ale kampaň byla velmi obecná. Konkrétní věci se zájemci dozvěděli až na poslední chvíli. /http://www.ihned.cz/
- DEFICIT BĚŽNÉHO ÚČTU PLATEBNÍ BILANCE SE V DUBNU ZVÝŠIL
Deficit běžného účtu platební bilance se v dubnu zvýšil na 19,2 miliardy Kč, především vlivem schodku bilance výnosů a obchodní bilance. Bilance služeb byla aktivní v rozsahu 3,1 miliardy korun. Na konci března činil schodek běžného účtu 8,5 miliardy korun. Nárůst schodku bilance výnosů byl spojen s většími výplatami podnikových dividend z hospodářských výsledků předchozího roku. Zvýšení dovozu zboží bylo v dubnu ovlivněno očekávanými změnami celního režimu a celního sazebníku v souvislosti s květnovým vstupem do Evropské unie. Podniky se v důsledku obav z technických problémů na celnicích předzásobily. /http://www.ihned.cz/
- V ČR PRACUJE MÉNĚ LIDÍ NEŽ V SILNÝCH ZEMÍCH UNIE
Jen dva ze tří Čechů v produktivním věku si životní úroveň zajišťují prací. Zbývající třetina k prosperitě země nijak nepřispívá. O prosperitě země rozhoduje právě to, kolik lidí pracuje, a tím pádem k prosperitě přispívá. Do skupiny neaktivních patří kromě nezaměstnaných i lidé, kteří žijí ze sociálních dávek, vydělávají si na černo, odešli dříve do penze, jsou dlouhodobě na neschopence, zůstali doma s dětmi nebo se rozhodli přerušit pracovní kariéru kvůli studiu. Na evropské poměry patří ČR k průměru. Ve srovnání s ostatními novými zeměmi EU je dokonce nejúspěšnější. V pracovním nasazení se země může srovnávat s Francií a Německem. V ekonomicky úspěšných zemích - ve Velké Británii či Skandinávii - naopak pracuje mnohem více lidí. /http://www.ihned.cz/
- ČR JE V PŘÍSTUPU LIDÍ NA INTERNET POD PRŮMĚREM EU
Konkurenceschopnost ČR může podle generálního ředitel firmy Intel být v budoucnu ohrožena kvůli nízkému podílu lidí, kteří mají přístup na internet. Na konferenci společnosti Intel uvedl její generální ředitel Craig Barrett, že ČR je podle něj s 30procentním rozšířením internetu pod průměrem EU. Výrazně také zaostává za severoevropskými zeměmi, kde se tento podíl pohybuje kolem 80 procent. Představitel jednoho z největších světových výrobců výpočetní techniky v Praze apeloval na větší využití informačních technologií. ČR by se měla sama sebe ptát, zda je její strategie v této oblasti dostatečně agresivní, uvedl. Naopak ocenil vysoké rozšíření mobilních telefonů, které se blíží 100 procentům populace. ČR loni investovala do IT služeb, softwaru a hardwaru 2,5 miliardy dolarů (asi 65 miliard Kč). Zhruba tříprocentní podíl těchto výdajů na HDP je o 0,2 procentního bodu nad průměrem původních zemí EU. /http://www.ihned.cz/
- PŘEPRAVA KAMIONŮ PO ŽELEZNICI SKONČÍ 19. ČERVNA
Vlaky Rola, které přepravují kamiony mezi Lovosicemi na Litoměřicku a Drážďanami, přestanou jezdit 19. června. Policie žádá všechny dopravce, aby od 19. června používali již jen silniční hraniční přechody. Vlaky RoLa denně odbavily na 330 kamionů v obou směrech. RoLa jezdí od září 1994. Dosud ji využilo zhruba 832.000 kamionů. Od vstupu ČR do EU přepravuje železnice kamiony v omezené míře. Místo původních 12 párů vlaků jezdí nyní pouze čtyři páry denně. Cena jízdenky přitom klesla o 40 procent. Zastavení přepravy kamionů po železnici se nelíbí občanským iniciativám z českých a německých obcí. Výrazně se totiž zvýšil počet kamionů, které obcemi projíždějí. Proto připravují žaloby k Evropskému soudu do Štrasburku na českou a saskou vládu. /http://www.ihned.cz/
- SNĚMOVNA SE NESHODLA NA NOVELE AUTORSKÉHO ZÁKONA
Sněmovna se zatím nemůže shodnout na tom, zda osvobodí majitele hotelů od povinnosti platit autorské poplatky za televizní a rozhlasové přijímače v jednotlivých pokojích. Poslanecký návrh novely autorského zákona, který s tím počítá, vrátila výborům k projednání. Znamená to, že rozhodovat o něm bude zřejmě až po parlamentních prázdninách.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home

cinsky chocholaty pes prodej realit realitni kancelar reality nemovitosti byty NEMOVITOSTI NA PRODEJ BYTY NA PRODEJ POZEMKY NA PRODEJ PRONÁJEM NABÍDKA Realitní kancelář ADMIRAL kvalitni plastova okna prodej plastova okna