sobota, července 10, 2004

kupte si byt i s lidmi

- SCHODEK ZAHRANIČNÍHO OBCHODU BYL NIŽŠÍ, NEŽ SE ČEKALO
ČR hospodařila v květnu, tedy první měsíc po vstupu země do EU,se schodkem 0,9 miliardy korun. V dubnu skončil zahraniční obchod v pasivu 10,8 miliardy korun, analytici čekali pokles květnového schodku na 5 miliard Kč. Na bilanci podle ČSÚ příznivě působil obchod se stroji a dopravními prostředky a naopak se zhoršila bilance obchodu s průmyslovým spotřebním zbožím. Strojírenský vývoz vzrostl o 58,4 procenta, z toho především zařízení k telekomunikaci a výpočetní techniky. Dovoz strojů a dopravních prostředků stoupl o 46,5 procenta, z toho nejvíce elektrických zařízení a spotřebičů a strojů a zařízení pro průmysl. Dovoz průmyslového spotřebního zboží se zvýšil o 35,9 procenta. Schodek obchodní bilance byl nižší i ve srovnání s loňskem.

- EU VARUJE A VYZÝVÁ K REFORMÁM
EU schválila český plán na postupné snižování deficitů veřejných financí. Ty by tak měly do roku 2008 klesnout pod tři procenta hrubého domácího produktu a země by pak splňovala hlavní požadavek nezbytný k přijetí do eurozóny, který stanoví maastrichtská kritéria. Současně však Brusel na ČR žádá další rozpočtové reformy a úspory. EU varuje před rychlým stárnutím obyvatelstva a vyzývá k reformě důchodů i systému nemocenského pojištění. A upozorňuje na rozpočtovou nerovnováhu i rostoucí zadlužení státu. Také proto rada ministrů financí doporučila snížení mzdových nákladů ve státní správě a výdajů jednotlivých ministerstev. Spolu s tím požaduje snižování rizika zadluženosti regionů a místních samospráv.

- HAVLÍČKŮV BROD CHCE FINANCE Z EVROPSKÝCH FONDŮ
Havlíčkův Brod chystá zásadní změny v dopravě. Na dosud málo využívaných pozemcích u železničního nádraží vybuduje moderní autobusový terminál a v drážní budově informační centrum pro autobusovou a vlakovou dopravu. Ve městě přibudou zastávky i nízkopodlažní autobusy v městské dopravě. Na projekt za 70 milionů korun chce do konce července požádat o dotace z evropských fondů. Na rozdíl od klasického nádraží na autobusovém terminálu vozy nestojí, ale jen přijíždějí jako na zastávku. Nižší počet nástupišť má ulehčit orientaci cestujících. Pro parkování autobusů bude vyhrazena jiná část areálu. Drážní budova by kromě informačního centra měla nabídnout i zázemí pro řidiče.

- LIBEREC BUDE DRAŽIT BYTY I S LIDMI
S dražbami svých domů začne po prázdninách Liberec. Poté, co nikdo z podnikatelů neměl zájem o kompletní balík městských nemovitostí v hodnotě přes 200 milionů korun, radnice začne rozprodávat budovy po menších částech. Licitovat se přitom bude i o obecní byty obsazené nájemníky, což se nelíbí hlavně místní opozici. Někteří zastupitelé se domnívají, že zájemci si budou byty tipovat podle stáří jejich nájemníků. Zastupitelé již schválili seznam stovek nemovitostí, které v dražbách nabídnou. V příštích týdnech vyberou dražebníka. První aukce by mohly být v září. Vyvolávací ceny jsou snížené o třetinu od původního znaleckého posudku. V nabídce jsou různorodé nemovitosti od bytů až po garáže.

čtvrtek, července 08, 2004

dvojí metr hospodských

- RESTAURACE ÚČTUJÍ DVOJÍ DAŇ
Při návštěvě rychlého občerstvení si může člověk vybrat, koho chce nechat více vydělat. Stát, nebo majitele podniku. Kdo raději přispěje státu, měl by si jídlo sníst na místě. Kdo chce nechat vydělat provozovatele, ať si nechá sendvič zabalit a odnese si ho sníst jinam. Při občerstvení uvnitř má dostat ministr financí z každé útraty 19 procent, zatímco při odnosu jen 5 procent. Ceny by se tedy měly lišit, jíst mimo by mělo být levnější. Ne však v Česku. Rozdílné sazby daně jsou od května, do cen je ale restaurace nepromítly. Jídlo "uvnitř" a "venku" stojí stejně.

- PRŮMYSLOVÁ ZÓNA CHLEBOVICE MÁ DALŠÍ INVESTICE
Stavbu nové továrny na nerezová zařízení pro gastronomii zahájila v průmyslové zóně Chlebovice u Frýdku-Místku německá firma Blanco CZ. Investice do nového závodu činí zhruba tři miliony eur, firma tu chce zaměstnat 120 lidí, časem ale plánuje ještě další rozšíření. Blanco chce v Chlebovicích začít vyrábět už počátkem příštího roku. Blanco v České republice působí už deset let, malý výrobní provoz má ve Starém Městě u Frýdku-Místku. Z nových prostor chce Blanco CZ zahájit napřesrok expanzi hlavně na nové východoevropské trhy.

- SOUKROMÍ ZEMĚDĚLCI BYLI LONI LEPŠÍ NEŽ FIRMY
Soukromí farmáři měli v loňském roce v průměru lepší hospodářské výsledky než obchodní společnosti a zemědělská družstva. Podniky fyzických osob totiž loni vykázali včetně provozních dotací v přepočtu zisk 261 korun na hektar zemědělské půdy. Společnosti naproti tomu skončily v průměru se ztrátou 312 Kč a zemědělská družstva se ztrátou 985 korun na hektar. Podle odhadu MZe činil loni zisk zemědělských podniků ze všech činností asi 109 milionů korun. Po započtení osobních důchodů soukromých farmářů však odvětví souhrnně skončilo ve ztrátě 1,084 miliardy korun. Loňský výsledek tak znamená zlepšení proti roku 2002, kdy ztráta zemědělství po dvou ziskových letech činila kolem 3,5 miliardy korun.

středa, července 07, 2004

kulturní potencial země se snižuje

- OD ČERVENCE NÁJEMNÉ NEPODRAŽÍ, CHYBÍ ZÁKON
Cena nájemného se už dva roky nehýbe. Nájemné nezdraží ani od 1. července. Za stagnací cen stojí skutečnost, že stále není přijat zákon o nájemném. Činže tak lze změnit jedině po dohodě obou stran nebo rozhodnutím soudu. Naposledy se činže, které nepodléhají tržním pravidlům, zvýšily k 1. červenci 2002, a to o 5 až 20 procent. Šlo tehdy o nejvyšší růst za poslední čtyři roky. Cena se zvýšila například v Praze na 37,07 koruny za čtvereční metr podlahové plochy. Ani ceny zemního plynu se od července nemění. Oznámil to dříve Energetický regulační úřad. Vzhledem k nepříznivé situaci na trhu s ropou, která se následně promítá do cen topných olejů, lze očekávat zvýšení ceny od 1. října.

- ČESKÝ PRACOVNÍ POTENCIÁL JE PRÝ BÍDNÝ
Konkurenceschopnost ekonomiky a pracovní síly je v ČR s ohledem na kulturní potenciál země nízká a navíc již řadu let klesá. V řadě zemí střední a východní Evropy již konkurenceschopnost naopak začala stoupat. Řekl to předseda Institutu pro sociální a ekonomické analýzy Petr Matějů s odkazem na světové ročenky konkurenceschopnosti, data OECD i Světové banky. V ČR je přibližně milion lidí pod hranicí minimálního standardu gramotnosti EU. Velkým problémem Čechů je špatná adaptace na nové tržní podmínky. Nejsou flexibilní a silně zanedbávají ty stránky své činnosti, díky kterým by mohli uplatnit výsledky své práce.

- ZÁKON MÁ PŘINUTIT OBCHODY PLATIT RYCHLEJI
Supermarkety budou platit dodavatelům nejdéle do třiceti dnů. Rolníci si společně stanoví cenu, za niž chtějí prodávat mléko či maso. To jsou klíčové body návrhu novely antimonopolního zákona, který má tento týden projednat sněmovna. Antimonopolní úřad ale zdůrazňuje, že pokud poslanci skutečně vyjmou zemědělství z pravidel hospodářské soutěže, což se očekává, pak to bude v rozporu s pravidly EU. Brusel uznává odbytová družstva, v nichž se spojují farmáři, ale plošně výjimku rolníkům žádná země původní evropské patnáctky nepřiznává. Druhým výrazným zásahem do podnikání je záměr uzákonit lhůtu třiceti dnů, během níž budou muset firmy platit za dodávky zboží. Týká se takzvaného zboží rychlé spotřeby - tedy především většiny potravin. Lhůtu by museli dodržovat všichni zúčastění podnikatelé.

úterý, července 06, 2004

dopravcí EU a mýtné

- DOPRAVCI NECHTĚJÍ PLATIT ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ
Nejen stovku směrnic a nařízení EU, které regulují činnost dopravců, ale také zvýšenou spotřební daň z pohonných hmot, o polovinu vyšší pokuty pro profesionální řidiče a připravované elektronické mýtné považují tuzemské dopravní firmy za nadstandardní omezení své činnosti. Deficit v dopravní infrastruktuře se odhaduje na bilión korun. Čtyři až osm miliard ročně, které má přinést elektronické mýtné, nic nevyřeší, tvrdí sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje na dva tisíce tuzemských dopravců. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že mýtný systém je na rozdíl od současných dálničních známek vůči uživatelům silnic spravedlivější, protože víc zaplatí ten, kdo víc jezdí a víc silnice ničí. Proto prosazuje mýtné v ČR pro těžké nákladní vozy nejpozději od roku 2006 s tím, že se bude platit i na silnicích 1. třídy. Existuje totiž obava, že právě po těchto silnicích by se řidiči vyhýbali zpoplatněným dálnicím.

- DOPRAVCI NEVÍ, ŽE MUSÍ DODRŽOVAT PRAVIDLA EU
Už dva měsíce drobní autodopravci, jejichž jedinou živností bývá často jediná avie či starší vůz jiné značky, musí dodržovat i evropská pravidla. I když jedou třeba jen mezi Pelhřimovem a Benešovem. Od května musí všech 35 tisíc autodopravců z ČR dodržovat řadu předpisů týkajících se technického stavu aut, ale i jich osobně. Nedělají to, protože předpisy ani neznají. Například podle unijního nařízení není pronájem vozu s řidičem bez písemné smlouvy povolen. Je považován za černý obchod s lidmi. Podobně se proti unijním předpisům mohou prohřešovat stavební firmy, v jejichž nákladních autech jezdí slovenští nebo ukrajinští řidiči. Každý by totiž měl mít zvláštní osvědčení o způsobilosti, které vystavuje živnostenský úřad. EU reguluje i technický stav aut. Průměrné stáří vozů v Česku je 11 let, v unii šest. Jen pro zadní mlhovky má EU hned tři směrnice. Polovina unijních předpisů zatím není přeložena do češtiny.

- ČR JE V EVROPĚ PRO INVESTORY NEJPŘITAŽLIVĚJŠÍ
Pro zahraniční investory je ČR nejatraktivnější evropskou zemí pro založení pobočky. Zjistil to průzkum společnosti A.T.Kearney. ČR je v pomyslném seznamu lokalit pro takzvaná offshore centra na čtvrtém místě, žebříček vede Indie před Čínou a Malajsií. Firmy lákají především nižší daně a levnější pracovní síla. ČR nabízí podle průzkumu zájemcům o vybudování pobočky v místě, kde jsou podmínky pro podnikání příznivější, několik výhod. K nim patří nízké náklady, dobré jazykové vybavení obyvatel, konkurenceschopná infrastruktura a stabilní politické a ekonomické prostředí. Plusem je i pozice ve středu kontinentu a pro německé společnosti je výhodná blízkost.

- V ČR SE BĚHEM DESETI LET ZVÝŠIL POČET AUT O MILION
Počet registrovaných osobních aut v ČR se v posledních deseti letech zvýšil o téměř jeden milion (959.000) na 3,7 milionu. Průměrný věk vozů se přitom od roku 1995 snížil o půl roku na 13,5 roku. Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu. Podle Ústředního automotoklubu bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 milionu ojetých osobních aut, z toho 300.000 aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Tyto vozy skončily jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady. ČR přitom stále čeká na novelu zákona o odpadech, která má systematicky řešit likvidaci autovraků. Návrh novely nyní projednává poslanecká sněmovna. U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele.

dopravci mýtné a EU

- DOPRAVCI NECHTĚJÍ PLATIT ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ
Nejen stovku směrnic a nařízení EU, které regulují činnost dopravců, ale také zvýšenou spotřební daň z pohonných hmot, o polovinu vyšší pokuty pro profesionální řidiče a připravované elektronické mýtné považují tuzemské dopravní firmy za nadstandardní omezení své činnosti. Deficit v dopravní infrastruktuře se odhaduje na bilión korun. Čtyři až osm miliard ročně, které má přinést elektronické mýtné, nic nevyřeší, tvrdí sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje na dva tisíce tuzemských dopravců. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že mýtný systém je na rozdíl od současných dálničních známek vůči uživatelům silnic spravedlivější, protože víc zaplatí ten, kdo víc jezdí a víc silnice ničí. Proto prosazuje mýtné v ČR pro těžké nákladní vozy nejpozději od roku 2006 s tím, že se bude platit i na silnicích 1. třídy. Existuje totiž obava, že právě po těchto silnicích by se řidiči vyhýbali zpoplatněným dálnicím.

- DOPRAVCI NEVÍ, ŽE MUSÍ DODRŽOVAT PRAVIDLA EU
Už dva měsíce drobní autodopravci, jejichž jedinou živností bývá často jediná avie či starší vůz jiné značky, musí dodržovat i evropská pravidla. I když jedou třeba jen mezi Pelhřimovem a Benešovem. Od května musí všech 35 tisíc autodopravců z ČR dodržovat řadu předpisů týkajících se technického stavu aut, ale i jich osobně. Nedělají to, protože předpisy ani neznají. Například podle unijního nařízení není pronájem vozu s řidičem bez písemné smlouvy povolen. Je považován za černý obchod s lidmi. Podobně se proti unijním předpisům mohou prohřešovat stavební firmy, v jejichž nákladních autech jezdí slovenští nebo ukrajinští řidiči. Každý by totiž měl mít zvláštní osvědčení o způsobilosti, které vystavuje živnostenský úřad. EU reguluje i technický stav aut. Průměrné stáří vozů v Česku je 11 let, v unii šest. Jen pro zadní mlhovky má EU hned tři směrnice. Polovina unijních předpisů zatím není přeložena do češtiny.

- ČR JE V EVROPĚ PRO INVESTORY NEJPŘITAŽLIVĚJŠÍ
Pro zahraniční investory je ČR nejatraktivnější evropskou zemí pro založení pobočky. Zjistil to průzkum společnosti A.T.Kearney. ČR je v pomyslném seznamu lokalit pro takzvaná offshore centra na čtvrtém místě, žebříček vede Indie před Čínou a Malajsií. Firmy lákají především nižší daně a levnější pracovní síla. ČR nabízí podle průzkumu zájemcům o vybudování pobočky v místě, kde jsou podmínky pro podnikání příznivější, několik výhod. K nim patří nízké náklady, dobré jazykové vybavení obyvatel, konkurenceschopná infrastruktura a stabilní politické a ekonomické prostředí. Plusem je i pozice ve středu kontinentu a pro německé společnosti je výhodná blízkost.

- V ČR SE BĚHEM DESETI LET ZVÝŠIL POČET AUT O MILION
Počet registrovaných osobních aut v ČR se v posledních deseti letech zvýšil o téměř jeden milion (959.000) na 3,7 milionu. Průměrný věk vozů se přitom od roku 1995 snížil o půl roku na 13,5 roku. Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu. Podle Ústředního automotoklubu bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 milionu ojetých osobních aut, z toho 300.000 aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Tyto vozy skončily jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady. ČR přitom stále čeká na novelu zákona o odpadech, která má systematicky řešit likvidaci autovraků. Návrh novely nyní projednává poslanecká sněmovna. U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele.

dopravci mýtné a EU

- DOPRAVCI NECHTĚJÍ PLATIT ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ
Nejen stovku směrnic a nařízení EU, které regulují činnost dopravců, ale také zvýšenou spotřební daň z pohonných hmot, o polovinu vyšší pokuty pro profesionální řidiče a připravované elektronické mýtné považují tuzemské dopravní firmy za nadstandardní omezení své činnosti. Deficit v dopravní infrastruktuře se odhaduje na bilión korun. Čtyři až osm miliard ročně, které má přinést elektronické mýtné, nic nevyřeší, tvrdí sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje na dva tisíce tuzemských dopravců. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že mýtný systém je na rozdíl od současných dálničních známek vůči uživatelům silnic spravedlivější, protože víc zaplatí ten, kdo víc jezdí a víc silnice ničí. Proto prosazuje mýtné v ČR pro těžké nákladní vozy nejpozději od roku 2006 s tím, že se bude platit i na silnicích 1. třídy. Existuje totiž obava, že právě po těchto silnicích by se řidiči vyhýbali zpoplatněným dálnicím.

- DOPRAVCI NEVÍ, ŽE MUSÍ DODRŽOVAT PRAVIDLA EU
Už dva měsíce drobní autodopravci, jejichž jedinou živností bývá často jediná avie či starší vůz jiné značky, musí dodržovat i evropská pravidla. I když jedou třeba jen mezi Pelhřimovem a Benešovem. Od května musí všech 35 tisíc autodopravců z ČR dodržovat řadu předpisů týkajících se technického stavu aut, ale i jich osobně. Nedělají to, protože předpisy ani neznají. Například podle unijního nařízení není pronájem vozu s řidičem bez písemné smlouvy povolen. Je považován za černý obchod s lidmi. Podobně se proti unijním předpisům mohou prohřešovat stavební firmy, v jejichž nákladních autech jezdí slovenští nebo ukrajinští řidiči. Každý by totiž měl mít zvláštní osvědčení o způsobilosti, které vystavuje živnostenský úřad. EU reguluje i technický stav aut. Průměrné stáří vozů v Česku je 11 let, v unii šest. Jen pro zadní mlhovky má EU hned tři směrnice. Polovina unijních předpisů zatím není přeložena do češtiny.

- ČR JE V EVROPĚ PRO INVESTORY NEJPŘITAŽLIVĚJŠÍ
Pro zahraniční investory je ČR nejatraktivnější evropskou zemí pro založení pobočky. Zjistil to průzkum společnosti A.T.Kearney. ČR je v pomyslném seznamu lokalit pro takzvaná offshore centra na čtvrtém místě, žebříček vede Indie před Čínou a Malajsií. Firmy lákají především nižší daně a levnější pracovní síla. ČR nabízí podle průzkumu zájemcům o vybudování pobočky v místě, kde jsou podmínky pro podnikání příznivější, několik výhod. K nim patří nízké náklady, dobré jazykové vybavení obyvatel, konkurenceschopná infrastruktura a stabilní politické a ekonomické prostředí. Plusem je i pozice ve středu kontinentu a pro německé společnosti je výhodná blízkost.

- V ČR SE BĚHEM DESETI LET ZVÝŠIL POČET AUT O MILION
Počet registrovaných osobních aut v ČR se v posledních deseti letech zvýšil o téměř jeden milion (959.000) na 3,7 milionu. Průměrný věk vozů se přitom od roku 1995 snížil o půl roku na 13,5 roku. Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu. Podle Ústředního automotoklubu bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 milionu ojetých osobních aut, z toho 300.000 aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Tyto vozy skončily jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady. ČR přitom stále čeká na novelu zákona o odpadech, která má systematicky řešit likvidaci autovraků. Návrh novely nyní projednává poslanecká sněmovna. U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele.

dopravci EU a mýtné

- DOPRAVCI NECHTĚJÍ PLATIT ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ
Nejen stovku směrnic a nařízení EU, které regulují činnost dopravců, ale také zvýšenou spotřební daň z pohonných hmot, o polovinu vyšší pokuty pro profesionální řidiče a připravované elektronické mýtné považují tuzemské dopravní firmy za nadstandardní omezení své činnosti. Deficit v dopravní infrastruktuře se odhaduje na bilión korun. Čtyři až osm miliard ročně, které má přinést elektronické mýtné, nic nevyřeší, tvrdí sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje na dva tisíce tuzemských dopravců. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že mýtný systém je na rozdíl od současných dálničních známek vůči uživatelům silnic spravedlivější, protože víc zaplatí ten, kdo víc jezdí a víc silnice ničí. Proto prosazuje mýtné v ČR pro těžké nákladní vozy nejpozději od roku 2006 s tím, že se bude platit i na silnicích 1. třídy. Existuje totiž obava, že právě po těchto silnicích by se řidiči vyhýbali zpoplatněným dálnicím.

- DOPRAVCI NEVÍ, ŽE MUSÍ DODRŽOVAT PRAVIDLA EU
Už dva měsíce drobní autodopravci, jejichž jedinou živností bývá často jediná avie či starší vůz jiné značky, musí dodržovat i evropská pravidla. I když jedou třeba jen mezi Pelhřimovem a Benešovem. Od května musí všech 35 tisíc autodopravců z ČR dodržovat řadu předpisů týkajících se technického stavu aut, ale i jich osobně. Nedělají to, protože předpisy ani neznají. Například podle unijního nařízení není pronájem vozu s řidičem bez písemné smlouvy povolen. Je považován za černý obchod s lidmi. Podobně se proti unijním předpisům mohou prohřešovat stavební firmy, v jejichž nákladních autech jezdí slovenští nebo ukrajinští řidiči. Každý by totiž měl mít zvláštní osvědčení o způsobilosti, které vystavuje živnostenský úřad. EU reguluje i technický stav aut. Průměrné stáří vozů v Česku je 11 let, v unii šest. Jen pro zadní mlhovky má EU hned tři směrnice. Polovina unijních předpisů zatím není přeložena do češtiny.

- ČR JE V EVROPĚ PRO INVESTORY NEJPŘITAŽLIVĚJŠÍ
Pro zahraniční investory je ČR nejatraktivnější evropskou zemí pro založení pobočky. Zjistil to průzkum společnosti A.T.Kearney. ČR je v pomyslném seznamu lokalit pro takzvaná offshore centra na čtvrtém místě, žebříček vede Indie před Čínou a Malajsií. Firmy lákají především nižší daně a levnější pracovní síla. ČR nabízí podle průzkumu zájemcům o vybudování pobočky v místě, kde jsou podmínky pro podnikání příznivější, několik výhod. K nim patří nízké náklady, dobré jazykové vybavení obyvatel, konkurenceschopná infrastruktura a stabilní politické a ekonomické prostředí. Plusem je i pozice ve středu kontinentu a pro německé společnosti je výhodná blízkost.

- V ČR SE BĚHEM DESETI LET ZVÝŠIL POČET AUT O MILION
Počet registrovaných osobních aut v ČR se v posledních deseti letech zvýšil o téměř jeden milion (959.000) na 3,7 milionu. Průměrný věk vozů se přitom od roku 1995 snížil o půl roku na 13,5 roku. Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu. Podle Ústředního automotoklubu bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 milionu ojetých osobních aut, z toho 300.000 aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Tyto vozy skončily jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady. ČR přitom stále čeká na novelu zákona o odpadech, která má systematicky řešit likvidaci autovraků. Návrh novely nyní projednává poslanecká sněmovna. U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele.

dopravci EU a mýtné

- DOPRAVCI NECHTĚJÍ PLATIT ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ
Nejen stovku směrnic a nařízení EU, které regulují činnost dopravců, ale také zvýšenou spotřební daň z pohonných hmot, o polovinu vyšší pokuty pro profesionální řidiče a připravované elektronické mýtné považují tuzemské dopravní firmy za nadstandardní omezení své činnosti. Deficit v dopravní infrastruktuře se odhaduje na bilión korun. Čtyři až osm miliard ročně, které má přinést elektronické mýtné, nic nevyřeší, tvrdí sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje na dva tisíce tuzemských dopravců. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že mýtný systém je na rozdíl od současných dálničních známek vůči uživatelům silnic spravedlivější, protože víc zaplatí ten, kdo víc jezdí a víc silnice ničí. Proto prosazuje mýtné v ČR pro těžké nákladní vozy nejpozději od roku 2006 s tím, že se bude platit i na silnicích 1. třídy. Existuje totiž obava, že právě po těchto silnicích by se řidiči vyhýbali zpoplatněným dálnicím.

- DOPRAVCI NEVÍ, ŽE MUSÍ DODRŽOVAT PRAVIDLA EU
Už dva měsíce drobní autodopravci, jejichž jedinou živností bývá často jediná avie či starší vůz jiné značky, musí dodržovat i evropská pravidla. I když jedou třeba jen mezi Pelhřimovem a Benešovem. Od května musí všech 35 tisíc autodopravců z ČR dodržovat řadu předpisů týkajících se technického stavu aut, ale i jich osobně. Nedělají to, protože předpisy ani neznají. Například podle unijního nařízení není pronájem vozu s řidičem bez písemné smlouvy povolen. Je považován za černý obchod s lidmi. Podobně se proti unijním předpisům mohou prohřešovat stavební firmy, v jejichž nákladních autech jezdí slovenští nebo ukrajinští řidiči. Každý by totiž měl mít zvláštní osvědčení o způsobilosti, které vystavuje živnostenský úřad. EU reguluje i technický stav aut. Průměrné stáří vozů v Česku je 11 let, v unii šest. Jen pro zadní mlhovky má EU hned tři směrnice. Polovina unijních předpisů zatím není přeložena do češtiny.

- ČR JE V EVROPĚ PRO INVESTORY NEJPŘITAŽLIVĚJŠÍ
Pro zahraniční investory je ČR nejatraktivnější evropskou zemí pro založení pobočky. Zjistil to průzkum společnosti A.T.Kearney. ČR je v pomyslném seznamu lokalit pro takzvaná offshore centra na čtvrtém místě, žebříček vede Indie před Čínou a Malajsií. Firmy lákají především nižší daně a levnější pracovní síla. ČR nabízí podle průzkumu zájemcům o vybudování pobočky v místě, kde jsou podmínky pro podnikání příznivější, několik výhod. K nim patří nízké náklady, dobré jazykové vybavení obyvatel, konkurenceschopná infrastruktura a stabilní politické a ekonomické prostředí. Plusem je i pozice ve středu kontinentu a pro německé společnosti je výhodná blízkost.

- V ČR SE BĚHEM DESETI LET ZVÝŠIL POČET AUT O MILION
Počet registrovaných osobních aut v ČR se v posledních deseti letech zvýšil o téměř jeden milion (959.000) na 3,7 milionu. Průměrný věk vozů se přitom od roku 1995 snížil o půl roku na 13,5 roku. Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu. Podle Ústředního automotoklubu bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 milionu ojetých osobních aut, z toho 300.000 aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Tyto vozy skončily jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady. ČR přitom stále čeká na novelu zákona o odpadech, která má systematicky řešit likvidaci autovraků. Návrh novely nyní projednává poslanecká sněmovna. U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele.

dopravci EU a mýtné

- DOPRAVCI NECHTĚJÍ PLATIT ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ
Nejen stovku směrnic a nařízení EU, které regulují činnost dopravců, ale také zvýšenou spotřební daň z pohonných hmot, o polovinu vyšší pokuty pro profesionální řidiče a připravované elektronické mýtné považují tuzemské dopravní firmy za nadstandardní omezení své činnosti. Deficit v dopravní infrastruktuře se odhaduje na bilión korun. Čtyři až osm miliard ročně, které má přinést elektronické mýtné, nic nevyřeší, tvrdí sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje na dva tisíce tuzemských dopravců. Ministr dopravy Milan Šimonovský je však přesvědčen, že mýtný systém je na rozdíl od současných dálničních známek vůči uživatelům silnic spravedlivější, protože víc zaplatí ten, kdo víc jezdí a víc silnice ničí. Proto prosazuje mýtné v ČR pro těžké nákladní vozy nejpozději od roku 2006 s tím, že se bude platit i na silnicích 1. třídy. Existuje totiž obava, že právě po těchto silnicích by se řidiči vyhýbali zpoplatněným dálnicím.

- DOPRAVCI NEVÍ, ŽE MUSÍ DODRŽOVAT PRAVIDLA EU
Už dva měsíce drobní autodopravci, jejichž jedinou živností bývá často jediná avie či starší vůz jiné značky, musí dodržovat i evropská pravidla. I když jedou třeba jen mezi Pelhřimovem a Benešovem. Od května musí všech 35 tisíc autodopravců z ČR dodržovat řadu předpisů týkajících se technického stavu aut, ale i jich osobně. Nedělají to, protože předpisy ani neznají. Například podle unijního nařízení není pronájem vozu s řidičem bez písemné smlouvy povolen. Je považován za černý obchod s lidmi. Podobně se proti unijním předpisům mohou prohřešovat stavební firmy, v jejichž nákladních autech jezdí slovenští nebo ukrajinští řidiči. Každý by totiž měl mít zvláštní osvědčení o způsobilosti, které vystavuje živnostenský úřad. EU reguluje i technický stav aut. Průměrné stáří vozů v Česku je 11 let, v unii šest. Jen pro zadní mlhovky má EU hned tři směrnice. Polovina unijních předpisů zatím není přeložena do češtiny.

- ČR JE V EVROPĚ PRO INVESTORY NEJPŘITAŽLIVĚJŠÍ
Pro zahraniční investory je ČR nejatraktivnější evropskou zemí pro založení pobočky. Zjistil to průzkum společnosti A.T.Kearney. ČR je v pomyslném seznamu lokalit pro takzvaná offshore centra na čtvrtém místě, žebříček vede Indie před Čínou a Malajsií. Firmy lákají především nižší daně a levnější pracovní síla. ČR nabízí podle průzkumu zájemcům o vybudování pobočky v místě, kde jsou podmínky pro podnikání příznivější, několik výhod. K nim patří nízké náklady, dobré jazykové vybavení obyvatel, konkurenceschopná infrastruktura a stabilní politické a ekonomické prostředí. Plusem je i pozice ve středu kontinentu a pro německé společnosti je výhodná blízkost.

- V ČR SE BĚHEM DESETI LET ZVÝŠIL POČET AUT O MILION
Počet registrovaných osobních aut v ČR se v posledních deseti letech zvýšil o téměř jeden milion (959.000) na 3,7 milionu. Průměrný věk vozů se přitom od roku 1995 snížil o půl roku na 13,5 roku. Hlavní vliv na snížení věku má přitom trvalé vyřazování starších aut z provozu. Podle Ústředního automotoklubu bylo do ČR od roku 1993 dovezeno 1,3 milionu ojetých osobních aut, z toho 300.000 aut jejich majitelé nikdy nepřihlásili do provozu. Tyto vozy skončily jako zdroj náhradních dílů nebo jsou provozovány na jiné doklady. ČR přitom stále čeká na novelu zákona o odpadech, která má systematicky řešit likvidaci autovraků. Návrh novely nyní projednává poslanecká sněmovna. U celkem 56 procent osobních aut v ČR uplynulo od jejich výroby více než deset let. Na jeden osobní automobil připadalo na konci minulého roku 2,76 obyvatele.

pondělí, července 05, 2004

prohlubuje se deficit

- ROZPOČTOVÝ DEFICIT SE PROHLOUBIL NA 49,7 MILIARDY
Schodek státního rozpočtu se ke konci června prohloubil na 49,7 miliardy z květnových 45,4 miliardy korun. Za šest měsíců loňského roku stát hospodařil s deficitem 53,4 miliardy korun. Za půl roku tak deficit dosáhl 43 procent schodku, který byl schválen na celý letošní rok ve výši 115 miliardy korun. Za půl roku činily celkové výdaje státu 416,3 miliardy korun, celkové příjmy 366,6 miliardy. Proti prvnímu pololetí loňského roku příjmy státu vzrostly o 31 miliard a výdaje o 27,3 miliardy korun. Letošní pololetní deficit je tak o 3,7 miliardy nižší než loňský. Zhruba 95 procent celkových letošních rozpočtových příjmů tvoří daně a inkaso pojistného na sociální zabezpečení. Nejvíce rozpočtových výdajů, a to více než třetina, směřuje do sociální oblasti.

- NAPOJENÍ ŽELEZNICE DO EVROPSKÉHO SYSTÉMU BUDE STÁT MILIARDY
Napojení české železnice do integrovaného evropského železničního systému zahrnuje mimo jiné vybudování dvou železničních koridorů, modernizaci železničních uzlů včetně Prahy a Brna a zavedení zabezpečovací a komunikační sítě. Odstranění bariér mezi železnicemi evropských zemí by mělo zkrátit jízdní dobu vlaků, zlepšit jejich bezpečnost a informovanost cestujících při cestování po kontinentu. Náklady na vybudování transevropské dopravní sítě TEN, která zahrnuje konvenční i vysokorychlostní železnici, se do roku 2020 odhadují na 220 miliard eur. Vedle modernizace koridoru z Prahy na Plzeň a Norimberk a z Prahy přes České Budějovice na Linec chystá Správa železniční dopravní cesty vybudování systému pro komunikaci lokomotiv a pozemního personálu GSM-R a zabezpečovacího systému ETCS (Electronic Train Control System) pro dálkové ovládání vlaku.

- UNIE POVOLILA DOTACE NA BIONAFTU
ČR bude opět vyrábět bionaftu. Evropská komise potvrdila, že povolí výrobu tohoto ekologického paliva z řepky dotovat. Od doby vstupu ČR do unie se totiž v zemi produkce bionafty zastavila, protože předchozí dotační systém pravidla unie už nepovolují. A bez podpory je bionafta tak drahá, že ji nikdo nekoupí. Evropská komise nyní schválí opatření, aby se na příštích šest let mohla v ČR snížit spotřební daň u bionafty, a také dva roky dotovat výroba řepkového metylesteru, který je k výrobě tohoto paliva zapotřebí. Právě na zpracování řepky na metylester přitom firma Setuza staví svoji podnikatelskou strategii. Díky státem dotované bionaftě je Setuza středem zájmu podnikatelů, kteří se v ní nyní snaží získat vliv. Zájem je o její dluh ve výši 3,2 miliardy korun, který je u České konsolidační agentury.

cinsky chocholaty pes prodej realit realitni kancelar reality nemovitosti byty NEMOVITOSTI NA PRODEJ BYTY NA PRODEJ POZEMKY NA PRODEJ PRONÁJEM NABÍDKA Realitní kancelář ADMIRAL kvalitni plastova okna prodej plastova okna